Rondo 1 – wieżowiec biurowy o łącznej wysokości 192 m znajdujący się w
Warszawie
przy
Rondzie ONZ
. Jest to kolejny z dużych budynków wybudowany w obszarze
alei Jana Pawła II
, ulic Świętokrzyskiej i Emilii Plater i
Dworca Centralnego
po wybudowanych w
1998
Warszawskim Centrum Finansowym
oraz w
2003
hotelu
InterContinental Warszawa
. Budynek zaprojektowała znana pracownia architektoniczna
Skidmore, Owings and Merrill
przy współpracy z warszawską pracownią AZO. Generalnym wykonawcą obiektu była firma HOCHTIEF Polska. Bryłę budynku tworzą dwie części: niższa 10-piętrowa, pełniąca funkcje galerii handlowo-usługowej, której budowa została zakończona na początku
2005
, oraz wyższa 40-piętrowa. Całość 40-piętrowej wieży jest przeszklona, a w nocy także oświetlona.
Prace budowlane rozpoczęto na wiosnę
2003
,
7 sierpnia
2004
o godzinie 13:00 odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego, której gościem była m.in.
Jolanta Kwaśniewska
, a
7 marca
2006
odbyło się uroczyste otwarcie całego obiektu. Budynek kosztował 200 mln euro. Wieżowiec ma opinię najbardziej inteligentnego budynku w stolicy. Zainstalowano w nim m.in. system BMS, który pozwala z poziomu komputera osobistego sterować oświetleniem i temperaturą w pomieszczeniach[1].
Główny budynek biurowy oferuje powierzchnię około 70 000 m², w którym jest 18 szybkich wind panoramicznych (czas oczekiwania poniżej 30 s) oraz 2 windy towarowe. Z kolei w niższej części budynku, handlowo-usługowej znajduje się parking, supermarket
Carrefour Express
, kwiaciarnia, winiarnia, salon prasowy, kawiarnia, pralnia chemiczna, bar sushi, salon kosmetyczny oraz kiosk
UNICEF
. Jest to drugi obiekt w stolicy po Metropolitanie, klasy AAA, przyznawanej obiektom o najbardziej prestiżowej lokalizacji, najnowocześniejszym wyposażeniu i najlepszej architekturze.
Budynek został zaprojektowany tak, aby w przyszłości, gdy przy
rondzie ONZ
powstanie stacja II linii
metra
, budynek mógł zostać z nią połączony bezpośrednim przejściem, co ułatwi dojście do peronu stacji. Jednak w najnowszych propozycjach budowlanych
tej stacji metra
, przewiduje się usytuowanie jej po przeciwległej stronie skrzyżowania.
Przypisy
Linki zewnętrzne